Oefeningen zonder partner

Blijf iedere oefening uit de onderstaande lijst herhalen totdat deze je gemakkelijk afgaat. Ga pas hierna door naar de volgende oefening. Je hoeft niet alle oefeningen in een keer te doen. Gun jezelf de tijd om de oefeningen langzaam op te bouwen.

Als je moeite met een oefening hebt helpt het soms om deze onder de douche te doen, omdat het voor de meeste vrouwen geen probleem is om zichzelf onder de douche aan te raken. Als de oefening ook onder de douche te veel oproept, visualiseer de oefening dan eerst een paar keer.

Onderstaande oefeningen hebben niet als doel dat je opgewonden wordt, wel dat je went aan aanraking van je lijf.

  1. Begin iedere keer met een ontspanningsoefening. Kies er een die je aanspreekt.
  2. Streel jezelf (bijvoorbeeld je arm) en probeer te voelen wat dit met je doet. Roept dit spanningen op? Zo ja, waar en waarom?
  3. Raak bij jezelf je erogene zones aan en probeer te voelen wat dit met je doet.
  4. Masseer de spieren die over je schaambeen lopen (dit zijn de schuine buikspieren). Het kan zijn dat je dit ook rond je stuitje voelt.
  5. Bekijk je vagina met een spiegel. Bijvoorbeeld op bed, maar hurk ook eens over een spiegel heen. Span je bekkenbodem eens aan, als het goed is kan je hierdoor beweging zien.
  6. Leg onder de douche je handen over je bekkenbodem. Span je bekkenbodemspieren aan (doe alsof je je urine ophoud). Je voelt dan goed waar de bekkenbodemspieren zich bevinden.
  7. Als de oefeningen spanning hebben opgeroepen eindig dan met een ontspanningsoefening.